Suppletie voor betere (duur)sporters

Suppletie voor betere duursporters

Als je intensief sport, zal je met zorg een trainingsschema opstellen. Maar niet alleen de training bepaalt het resultaat. Voor een deel worden prestaties bepaald door wat iemand eet èn gebruikt aan supplementen. Wie intensief sport, verbruikt meer van bepaalde vitaminen en mineralen. Zelfs een marginaal tekort in de voeding leidt al tot prestatieverlies.

Afhankelijk van hoe vaak en hoe intensief iemand sport, kunnen voedingssupplementen worden ingezet om optimaal te presteren, sneller herstel te bevorderen en het risico van klachten en blessures te verkleinen. Toch zijn er wel een aantal aandachtspunten en adviezen te geven. In dit artikel richten we ons op ondersteunende voedingsstoffen voor duursporters, zoals hardlopers of wielrenners.

Energievoorziening

Duursporters hebben veel energie nodig. Die energie wordt geleverd door de macronutriënten (koolhydraten, vetten en eiwitten) in de voeding. Om energie uit voedsel vrij te maken zijn vitamines en mineralen nodig. Vooral B-vitaminen spelen hierbij een belangrijke rol. Ze bevorderen de energiestofwisseling. Voor duursporters zijn B-vitaminen dan ook erg belangrijk is.

Spieren

Koolhydraten dragen bij tot het herstel van de spieren na langdurige lichaamsbeweging. Eiwitten houden de spiermassa in stand. In de meeste gevallen kunnen duursporters deze macronutriënten in voldoende mate binnenkrijgen door goed en op de juiste momenten (direct na training) te eten.

Van de micronutriënten is magnesium is een aandachtspunt. Het mineraal draagt er toe bij dat de spieren tijdens en na inspanning soepel blijven aanvoelen. Door zweten verlies je niet alleen vocht, maar ook elektrolyten als magnesium. Bij langdurige inspanning en veel transpireren kan er een grotere behoefte aan magnesium zijn. Het mineraal helpt ook bij het handhaven van een goede elektrolytenbalans. Omega 3-vetzuren (zoals uit vette vis of visolie) kunnen ontstekingsmarkers die ontstaan na training verminderen.

Eiwitten houden de spiermassa in stand
Eiwitten houden de spiermassa in stand

Tijdens het sporten worden extra vrije radicalen gevormd. Verschillende studies hebben aangetoond dat antioxidanten zoals vitamine C en E die radicalen kunnen afvangen, en zo spiervermoeidheid (zware benen) na training kunnen tegengaan. Ook kunnen ze het herstel na inspanning bevorderen. Overigens geldt hier niet dat meer ook altijd beter is.

Tijdens het sporten raken de spieren altijd licht beschadigd. Juist die microbeschadigingen zorgen dat je spieren groeien. Megadoseringen antioxidanten kunnen averechts werken en de optimale spiergroei verhinderen. Een goede multivitamine levert (naast een gevarieerd eetpatroon) een goede hoeveelheid antioxidanten en kan hier wel positief werken.

Zuurstoftransport

Duursporters moeten hun zuurstofsysteem goed ontwikkelen. Het zuurstoftransport is namelijk de meest bepalende factor voor de prestaties bij duursporten.  IJzer ondersteunt de aanmaak van rode bloedlichaampjes, wat bijdraagt bij tot een goed zuurstoftransport in het lichaam.

Weerstand

Fanatieke duursporters vragen veel van hun lichaam en dit heeft gevolgen voor hun weerstand. Vitamine C (minimaal 200 mg) stimuleert het immuunsysteem tijdens en na fysieke inspanning.  Ook vitamine D ondersteunt het immuunsysteem. Deze vitamine is bovendien goed voor spieren en botten.

Yoga en Suppletie voor betere sporters
Yoga en Suppletie voor betere sporters

Conclusie

Suppletie voor sporters is maatwerk, maar er zijn wel een paar algemene adviezen te geven.  Een breed multipreparaat is geschikt voor alle wielrenners, hardlopers of overige duursporters. Een multi is een zinvolle aanvulling van vitaminen en mineralen, maar bevat geen megadosering antioxidanten die de spiergroei in de weg staan. Voorafgaand aan lange sportinspanning en/of bij veel zweten kan het zinvol zijn om extra magnesium te nemen, met name in de warme maanden. In de koude maanden is extra vitamine C juist weer aan te raden, ter ondersteuning van de weerstand. Duursporters die tijdens inspanning vaak last krijgen van diarree, kunnen een probioticum gebruiken.

  ,


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *