Waarom extra vitamine C ook in de zomer een goed idee is

vitamine c

Wist je dat de meeste dieren zelf vitamine C kunnen maken uit glucose? Mensen, mensapen (gorilla’s) en cavia’s kunnen dit als enige diersoorten niet. Waarschijnlijk was de mens 45 à 70 miljoen jaar geleden nog wel in staat om zelf vitamine C aan te maken. Door een enzymdefect zijn wij dit vermogen kwijtgemaakt. Waarschijnlijk werd deze verandering in de evolutie ‘toegestaan’ omdat er voldoende vitamine C-rijke plantaardige voeding voorhanden was. Doordat de mens zelf geen vitamine C meer hoefde te maken, kwam er meer glucose beschikbaar voor de ontwikkeling van het brein.

Wij moeten dus elke dag met onze voeding voldoende vitamine C binnenkrijgen. Ons voedingspatroon is in de loop der tijd echter drastisch gewijzigd. We eten veel minder plantaardig (vitamine C-rijk) voedsel. Vooral de laatste 40 jaren is ons eetpatroon zo snel veranderd dat ons ‘genetisch oude’ lichaam het niet kan bijhouden. Onze voeding past niet meer bij onze genen. Daarom worden steeds meer mensen ziek.

Hoeveel vitamine C heb je nodig?

Hoeveel vitamine C we per dag nodig hebben, is onderwerp van discussie. Dieren produceren al snel enkele tientallen milligrammen (mg) per kilogram lichaamsgewicht per dag. Bij stress kan dit flink oplopen.

De Referentie Inname voor vitamine C is 80 mg per dag.  Volgens orthomoleculaire deskundigen ligt de gemiddelde behoefte aan vitamine C veel hoger, namelijk tussen de 25 en 35 mg per kilogram lichaamsgewicht. Iemand die 65 kilo weegt zou dus 1600 mg vitamine C per dag binnen moeten krijgen. Het veel gegeven advies om het hele jaar door 1000-3000 mg vitamine C per dag te nemen is hier op gebaseerd.  In geval van ziekte of stress verbruikt het lichaam extra vitamine C. Een dosis van 1000 mg per dag is vanuit deze gedachtegang dan ook een minimum.

Ter vergelijking: gorilla’s (die dus ook geen vitamine C aanmaken) plukken zo’n vierenhalve gram vitamine C per dag bij elkaar!

Het is belangrijk de vitamine C inname zo veel mogelijk over de dag te spreiden om een evenwichtige opname te krijgen. Drie gram over de dag verspreid is veel effectiever dan één maal per dag vijf gram vitamine C.  

Vitamine C in de zomer

Zonlicht beschadigt de huid, doordat er vrije radicalen in de lichaamscellen worden gevormd. Daarnaast zorgt UV-straling voor afbraak van collageen en daarmee voor rimpels en het slapper worden van de huid. Een flinke dosis vitamine C helpt de huid beschermen tegen de invloeden van UV licht. Dit komt doordat vitamine C een sterke antioxidant is die vrije radicalen wegvangt. Bovendien draagt vitamine C bij aan de vorming van collageen (van belang voor huid, bloedvaten en botten).

  


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *