Waarom altijd druk zijn ongezond is

Hoe vaak hoor je niet iemand zeggen dat het goed gaat, maar dat hij of zij zo druk is? Het druk hebben lijkt in onze maatschappij wel gelijk te staan aan succesvol zijn. Een korte tijd stress hebben is geen probleem. Maar als je een lange periode onder te hoge druk staat, is dat niet gezond. Loop jij ook regelmatig over van stress? Dan ben je niet de enige. Eén op de zes tot zeven werknemers krijgt last van een burn-out, zo berekende het CBS.

Vluchten of vechten

Of je nu met je fiets moet uitwijken voor een overstekende kat of zit te zweten voor een examen, je lichaam reageert met een acute stressrespons. Deze ‘vecht- of vluchtreactie’ is goed en helpt ons om veilig te blijven. Het gaat gepaard met een toename van de aanmaak van stresshormonen zoals cortisol. Je hartslag, bloeddruk en ademhaling gaan omhoog en je voelt angst of opwinding. In een gezonde situatie daalt het niveau van je stresshormonen daarna en herstelt je lichaam zich snel. 

Chronische stress

Bij chronische stress kan je lichaam niet het normale evenwicht niet meer vinden. De stressreactie die je bij uitzondering hoort te ervaren, ervaar je dan continu. Je lichaam blijft te veel cortisol produceren. Na verloop van tijd uit dit zich in klachten zoals moeheid, een verminderde weerstand, depressieve gevoelens, slapeloosheid, spijsverteringsklachten, concentratieproblemen en een verminderd libido. Ook kun je zwaarder worden door langdurige stress, want cortisol  heeft een direct effect op het buikvet.

Cortisol verlagen

Als je voortdurend stress ervaart, is het dus zaak om die uit de pan rijzende cortisolspiegels aan te pakken. Dat is soms makkelijker gezegd dan gedaan, maar de volgende tips zijn direct toepasbaar:

  • Beweeg! Ook al ben je moe en lig je liever op de bank, zorg dat je een paar keer per week  wandelt of sport. Bewegen verlaagt je cortisol.
  • Zoek de natuur op. 20 minuten in de natuur zitten of wandelen verlaagt je stresshormonen al.
  • Eet gevarieerd. Bepaalde voedingsstoffen, zoals vitamine C, vitamine B5, magnesium en omega 3 vetzuren hebben een gunstig effect op de vermindering van cortisol.
  • Vermijd suiker en snelle koolhydraten (witbrood, pasta). Door hoge cortisolspiegels raakt je lichaam uitgeput en krijg je trek in suiker. 
  • Beperk het gebruik van alcohol en caffeïne (maximaal 2 koppen koffie per dag).
  • Ga op tijd naar bed. Tijdens de slaap herstelt je lichaam. Ook middagdutjes hebben een gunstig effect hebben op je cortisolwaarden!
  • Voorkom dat je de hele dag door impulsen krijgt. Zet de notificaties op je telefoon uit. Bekijk je whatsapp, e-mail en social media alleen op gezette tijden.
  • Yoga en meditatie zijn goede vormen van ontspanning.
  


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *