Profiteer nu van gratis verzending!
Klanten geven ons gemiddeld een 8.5!  

Seline Huisman

Seline

Momenteel zit ik in de laatste week van een 16 daagse detoxkuur. Ik volg de kuur thuis. De kuur bestaat uit 5 dagen afbouwen, 7 dagen sappen en 4 dagen opbouwen. De afbouwperiode houdt in dat ik mijn lichaam voorbereid op het sapvasten. Dit betekent geen suikers, zuivel, vlees, frituur en cafeïne voor mij en uiteindelijk steeds minder eten. Om vervolgens over te stappen op de 7 dagen alleen maar sap. Na de sapfase bouw ik langzaam mijn voeding weer op.

Waarom doe ik dit? Omdat ik er in geloof dat het rust geven van je spijsverteringskanaal goed voor je is. Je reinigt je lichaam van binnen uit. En omdat ik wil ervaren hoe het is. Recent heb ik de opleiding Hormoonfactor coach afgerond. Dus als ik in de toekomst cliënten moet adviseren deze kuur te volgen, dan is het wel zo sterk om het zelf ervaren te hebben.

Ik begin heel relaxed aan de kuur. Mijn eetgewoontes zijn best gezond. Dus zoveel hoef ik niet aan te passen. De 80-°©‐20 regel is mijn leefregel als het op eten aan komt. Wat voor mij inhoudt zo veel mogelijk de beste keuzes maken in wat ik eet. En zo nu en dan heel intens genieten van pure chocolade of een goede cheesecake. Alcohol en cafeïne drink ik sowieso niet, dus dat is gemakkelijk. Vlees eet ik ook niet.

Hoe moeilijk kan het dan zijn om een paar dagen voor 100% gezond te gaan? Nu ik op dag 13 zit kan ik daar antwoord op geven. Moeilijk, nee. Uitdagend en confronterend: JA. Maar dan doel ik niet op het feit dat ik mijn geliefde Tony Chocolony (de puur met rozemarijn en sinaasappel) moet laten staan. Of dat ik enkel met een sapje deel moet nemen aan de barbecue bij mij thuis. Waar ik ‘s middags de boodschappen voor in huis heb gehaald.

Het venijn zit in die 20%. Want waar ik dacht een goede verhouding te hebben met Eten (Eten en ik zijn dikke vrienden dacht ik), houdt eten me voor 20% blind! Want nu ik voor 100% gezond ga, komen er momenten dat ik zwaar behoefte heb aan lekkere, maar vooral ongezonde (lees ongezond vet en suikers) dingen. Mijn hoofd visualiseert de chocolade, friet met dikke mayo en kip (kip….dat eet ik toch niet?). Ik zie het niet alleen voor me….ik proef het levensecht in mijn mond!

Ja en hoe ga je hier dan mee om? Ik heb zelf besloten dit voor de volle honderd procent te doen. Dus toegeven aan deze cravings (hunkering) is geen optie. In mijn werk als yogadocente en stresscounseler heb ik geleerd rustig en diep te ademen wanneer het moeilijk wordt. En dat wat er is van een afstandje te aanschouwen. Dit maakt dat je niet meegesleurd wordt in de stress. Maar ook dat je gaat zien wat er daadwerkelijk aan de hand is.

Dus dit doe ik. Telkens wanneer ik een craving krijg naar ongezonde lekkere dingen begin ik diep te ademen en bekijk ik van een afstandje naar het gevoel dat ik iets wil eten. Geloof me, dit werkt! De craving verdwijnt. Maar wat bij mij overblijft is de keiharde waarheid dat ik op die momenten uit gewoonte iets wil eten of dat ik op dat moment me rot voel en dat weg wil eten. En omdat dit gedurende de sapfase met regelmaat voor komt, kan ik zeggen dat hier een in patroon zit.

Disclaimer: Bovenstaand succesverhaal is geschreven door de persoon die de kuur heeft gevolgd en vertelt zijn/haar ervaring Specifieke resultaten zijn echter niet gegarandeerd en de resultaten kunnen per persoon variëren.