Een belangrijke vitamine die nodig is om calcium en fosfor op te nemen! Hierdoor blijven je botten en tanden sterk. Dat is ook de reden dat wordt geadviseerd om baby’s en kinderen extra vitamine D te geven. De botten en tanden van baby’s en kinderen worden namelijk gevormd in de kindertijd. Maar ook voor ouderen, mensen die weinig buiten komen en mensen met een getinte huid is het belangrijk dat ze voldoende vitamine D binnen krijgen.

Vitamine D is een in vet oplosbare vitamine die we op verschillende manieren binnen kunnen krijgen. Ons lichaam is in staat zelf vitamine D aan te maken onder invloed van zonlicht. Hier is veel discussie over; aan de ene kant heb je zonlicht nodig om vitamine D aan te kunnen maken, maar aan de andere kant is blootstelling aan zonlicht ook weer slecht voor je huid (denk aan bijvoorbeeld huidveroudering en huidkanker). Er is wel een verklaring voor het feit dat de meeste Nederlanders een tekort hebben aan vitamine D. Zonnebrandcrème, het Nederlands klimaat met weinig zon en het dragen van (lange) kleding verhinderen de natuurlijke aanmaak van vitamine D.

Vitamine D kun je ook uit supplementen en uit je voeding halen, vooral uit vette vis en –in beperkte mate- uit vlees en eieren.

Wij hebben vitamine D3 ook opgenomen in ons assortiment. Er is gekozen voor een combinatie met Vitamine K. Deze vitamine K helpt namelijk ook de botten gezond te houden doordat deze betrokken is bij de stofwisseling in de botten. Vitamine K zorgt er voor dat bloed kan stollen als dat nodig is.

Ons advies

Eet voldoende vetbronnen! Vooral vette vis, roomboter, lever en eieren zijn goede bronnen van vitamine D.

Gebruik Vitamine D3 in supplementvorm. Met name in de herfst en winter. Ouderen, mensen met een getinte huid en mensen die weinig buiten komen zouden ook in de zomer extra vitamine D3 moeten innemen.

Geniet van de zon! In de zomer kun je best een kwartiertje tot een half uur zonder zonnebrand in de zon zitten om je lichaam gelegenheid te geven vitamine D aan te maken. Smeer je daarna in om verbranding te voorkomen. Vermijd de zon tussen 12.00u en 15.00u.