Vitamine C is misschien wel de bekendste en populairste vitamine van allemaal. Bijna alle planten en dieren maken vitamine C zelf aan, maar mensen niet. Het is daarom belangrijk dat we voldoende vitamine C uit ons voedsel halen. Het is een echte anti-stress-vitamine! De dagelijkse behoefte is dan ook afhankelijk of je bijvoorbeeld ziek bent of veel stress hebt.

Vitamine C is essentieel voor veel functies in je lichaam, zoals het versterken van je weerstand tegen griep en verkoudheid (handig nu de herfst weer is begonnen) maar ook tegen infecties aan bijvoorbeeld de urinewegen, (huid)wonden, verbrandingen en bloedend tandvlees.

Verder is vitamine C nodig voor de aanmaak van collageen. Dit is de bouwsteen van het bindweefsel dat je bloedvaten, organen, pezen en spieren omhult en met elkaar verbindt. Bovendien geeft het bindweefsel, je huid van binnenuit meer steun, zodat rimpeltjes en kraaienpootjes minder snel zichtbaar worden. Vitamine C heeft verder een cholesterolverlagende werking, verlaagt de bloeddruk en lost bloedproppen op.

Omdat we steeds minder groenten en fruit eten kun je vitamine C ook heel goed via supplementvorm nemen. Je hoeft niet bang te zijn dat je teveel vitamine C binnenkrijgt, alles wat je lichaam niet nodig heeft plas je gewoon weer uit.

Ook powergoodie Chlorella bevat veel vitamine C!

 

EAT MORE:

– vers fruit zoals zwarte bessen, guave, kiwi, sinaasappel, mandarijnen, mango en grapefruit
– groenten zoals paprika, broccoli, groene kool, spruiten, tomaten, prei, bloemkool etc.
– orgaanvlees zoals lever

Share