Maar liefst 10% tot 30% van de mensen heeft last van obstipatie of darmverstopping. Maar wanneer is er sprake van obstipatie, wat zijn de oorzaken en wat kun je er aan doen?

Wanneer is sprake van obstipatie?

Officieel is er sprake van obstipatie als je minder dan 3x per week naar het toilet gaat. Hoewel iedereen een ander ritme heeft, is de regel: “Bij iedere maaltijd hoort een stoelgang.” Dus als je 3x per dag eet, zou je ook 3x per dag moeten ontlasten. Sommige mensen zijn er zo aan gewend dat ze 1x per dag of om de 2 dagen gaan, dat ze niet beseffen dat ze eigenlijk last hebben van obstipatie. Je kunt het je bijna niet voorstellen, maar er zijn mensen die slechts 1x per week of om de 2 weken gaan!

Obstipatie kan zich uiten door:

  • pijnlijke ontlasting;
  • een opgezette buik;
  • droge, harde of keutelvormige ontlasting;
  • onregelmatige stoelgang;
  • hard moeten persen.

Wat zijn de oorzaken?

Er zijn meerdere factoren die in verband kunnen worden gebracht met een trage, pijnlijke of moeilijke stoelgang, o.a:

  • Te weinig lichaamsbeweging. Lichaamsbeweging stimuleert onder andere de beweging in de darm. Als je te weinig beweegt, beweegt je darm ook minder en hierdoor blijft de ontlasting langer in je darm. Dit kan verstopping veroorzaken.
  • Te weinig vezelrijke voeding. Vezels stimuleren de darmwerking en zijn nodig voor een gezonde spijsvertering. Vezels nemen vocht op en dit werkt als een soort glijmiddel in de darm. Echter zijn veel producten dusdanig bewerkt dat ze nog maar weinig vezels bevatten.
  • Stress of bepaalde gemoedstoestanden zoals heftige emoties of psychische problemen.
  • Bepaalde medicatie, zoals antidepressiva, ijzerpreparaten, codeïne, maar ook ziektes als een spastische darm, diabetes, een traag werkende schildklier, depressie etc.
  • Door signalen om te ontlasten te negeren. Bijvoorbeeld op je werk. Als je deze signalen negeert blijft de ontlasting te lang in de dikke darm en wordt er vocht aan onttrokken. Ontlasting stapelt zich dan op.

Wat kun je er aan doen?

  • Zorg dat je genoeg drinkt, minimaal 1,5 tot 2 liter per dag.
  • Beweeg dagelijks genoeg. Minimaal 20 minuten per dag is al genoeg om je darmen te stimuleren.
  • Eet vezelrijke voeding. Vezels zitten in groenten, fruit, zaden en noten, maar ook in zilvervliesrijst en volkoren producten. Je kunt ook extra vezels nemen in supplementvorm, Innerwave Psyllium Husk is het beste vezel voor gewichtsbeheersing en instandhouding van de algemene gezondheid van het darmstelsel. Het bevat een vezel dat het hongergevoel vermindert, de spijsvertering verbetert en de darmen reinigt. Dit maakt psyllium husk tot een perfecte keuze voor een gezonde levensstijl.

 

Share