Het is een probleem waar zowel mannen als vrouwen vaak last van krijgen naarmate ze ouder worden… ‘lovehandles’, oftewel vet rondom de taille. Het zal je niet verbazen dat voeding de grootste veroorzaker is van ‘lovehandles’, maar over het algemeen bewegen we ook te weinig. Wat je vaak ziet is dat mensen als een gek hun buikspieren gaan trainen en hun eetpatroon (tijdelijk) aanpassen, maar het vet op de buik en boven de heupen lekker blijft zitten…. vaak tot grote frustratie…

Het vet van deze ‘lovehandles’ raak je niet zomaar kwijt. Het heeft namelijk te maken met hoeveel insuline je aanmaakt. Uit onderzoek is gebleken dat de plek waar je vet opslaat in verband staat met hormonen. Het opslaan van buikvet staat in verband met het hormoon insuline. Wil je buikvet kwijtraken, dan moet je dát hormoon aanpakken.

Wat is insuline?

Insuline is het hormoon dat je bloedsuikerspiegel verlaagt, maar is ook het hormoon dat de vetopslag regelt. Insuline wordt aangemaakt als je koolhydraten of suikers eet, dus: (wit)brood, pasta, rijst, aardappelen, suiker, maar ook frisdrank, bewerkt voedsel etc. Wil je dus af van je lovehandles, dan zul je deze voedingsmiddelen (in ieder geval tijdelijk) moeten laten staan of minderen.

Maar alleen daarmee ben je er nog niet….. een belangrijke factor die meespeelt is hoe lang het vet er heeft gezeten. Hoe langer het er zit, des te meer is je lichaam gewend veel insuline aan te maken en zijn je cellen minder gevoelig voor insuline geworden. Hierdoor blijft je lichaam ook al bij kleine hoeveelheden koolhydraten/suikers insuline aanmaken. Dit kan in sommige gevallen leiden tot diabetes type 2, waarbij je cellen nauwelijks meer (of helemaal niet) op insuline reageren.

Do this!

Als je wilt werken aan het in balans brengen van insuline (en aan het wegwerken van je lovehandles) dan kun je het volgende doen;

Stap 1: Kies eiwitten in plaats van snelle koolhydraten

Zorg dat je zoveel mogelijk snelle koolhydraten/suikers (brood, pasta, rijst etc) tijdelijk vervangt door eiwitten en groenten. Hierdoor maakt je lichaam minder insuline aan. Eiwitten kun je halen uit vlees en vis, maar ook uit plantaardige groenten, eiwitshakes en powergoodie Chlorella. Je mag zoveel groenten eten als je wilt. Varieer in kleur! Op deze manier haal je gezonde koolhydraten uit groenten, fruit en peulvruchten (in mindere mate).

Stap 2: Maak je cellen gevoeliger voor insuline

  • Visolie: Er is uit onderzoek gebleken dat visolie bijdraagt aan het gevoeliger maken van je cellen. Dit kun je doen door visolie supplementen te gebruiken. De omega-3-vetzuren EPA en DHA in de visolie van Innerwave zijn meervoudig onverzadigde vetzuren. Deze hebben tevens een gunstige invloed op hart en bloedvaten. Daarnaast leveren visvetzuren een belangrijke bijdrage aan het immuunsysteem en de hersenen.
  • Beweging: Beweging verbetert de stofwisseling. Hierdoor hoef je minder insuline aan te maken en dus ook minder op te slaan. Verder zorgt bewegen voor het verbranden van vet en het vergroten van je spiermassa. Kies vooral voor krachttraining in combinatie met High Intensity Interval Training (HIIT).
  • Kaneel: Simpel maar doeltreffend, gebruik dagelijks 1 – 2 gram kaneel in je voeding. Kaneel verbetert de werking van insuline in de spieren en verlaagt het bloedsuikergehalte.

Uiteraard is het hard werken om de jarenlange opbouw van insuline (en dus vet) weg te werken. Maar deze tips zullen je zeker helpen!