Waarom moet je vasten?

Als ik in mijn praktijk iemand adviseer om een vastenperiode te gaan doen, zie ik deze mensen meestal helemaal wit weg trekken. Dat is toch: “Niet eten?”, zeggen ze dan. En ik zeg dan met een dikke glimlach, yep, alleen wat sap, water en thee! Ik begrijp die schrikreactie heel goed en zeker als ik terugdenk aan mijn eerste ervaring met vasten. Ik deed destijds veel aan krachtsport en at zeker 5 keer per dag en ook nog eens flinke maaltijden. Toen de persoon die toen tegen mij zei dat ik eens moest gaan vasten en dat ik dan maar 3 sapjes per dag mocht drinken, schrok ik ook! Van 5 stevige maaltijden per dag, naar 3 sapjes à  150 ml per dag. Je begrijpt dan ook dat mijn moed me ook in de schoenen zonk.

Echter toen begreep ik nog niet de werking van het vasten en dat het naast tal van gezondheidsvoordelen ook nog eens mijn sportprestatie zou kunnen verbeteren.

Vasten heeft iets ‘oers’ over zich. Het zit ingebakken in je DNA. Tegenwoordig vasten we helemaal niet meer, er is immers geen schaarste! Als je trek hebt doe je de koelkast open, maar vroeger pakte je je speer als je wakker werd en ging je jagen. Anders geen eten! Waarschijnlijk had je toen pas eten rond 11 uur. Als je het advies van de diëtist volgt, heb je op dat tijdstip al 2 keer gegeten!

Om ons ‘oer’-systeem te stimuleren is het ook belangrijk dat je beweegt. Op het moment dat het lichaam moet presteren (jagen), zonder dat we gegeten hebben, ontstaat er een energietekort in de cel. Op dat moment zet het lichaam een proces in werking die schakelaars aanzet die ervoor zorgen dat we vet als energie gaan gebruiken. Dit gebeurt in kleine energiefabriekjes in onze cellen, de zogenaamde mitochondriën.

Echter er is één probleem, de laatste 60 tot 80 jaar hebben we ons lichaam lui gemaakt, we zijn teveel suiker gaan eten. Uit cijfers blijkt dat we 44 kilo (1) suiker per persoon per jaar eten, dat zijn 30 suikerklontjes per dag! Vind je het dan gek dat je niet afvalt als je gaat sporten. Je hebt je lichaam veranderd in iets wat alleen maar kan leven op suiker. Ga je dan sporten, gebruik je suiker als energie, ipv vet!

Met vasten draai je dit proces om en ga je de mitochondriën weer activeren. Naast het feit dat je afvalt, word je ook nog eens veel fitter. Er zit immers meer energie in vet dan in suiker. Je lichaam hoeft hierdoor niet zo hard te werken en gaat dan ook nog eens langer mee.

Door het activeren van de mitochondriën treedt het proces van Autofagie(2) op. Dit is waarschijnlijk de beste eigenschap van vasten. Autofagie(3) zorgt ervoor dat beschadigde onderdelen van het lichaam worden afgebroken, op zo’n moment kunnen cellen snel energie of nieuwe bouwblokken vrijmaken. Het afvoeren van kapotte onderdelen is bovendien een belangrijk controlemechanisme om het lichaam goed werkend te houden. Na infectie gebruiken cellen autofagie om binnen gedrongen bacteriën of virussen weg te werken.
Autofagie is daarmee een natuurlijk proces om het lichaam gezond te houden en vrij te houden van ziekten. Storingen in dit systeem zijn gelinkt aan ziekten zoals,  ziekte van Parkinson, en bepaalde vormen van kanker (met name borstkanker en eierstokkanker).

Wil je ook eens vasten, doe dit dan niet op eigen houtje, stop dus niet zomaar met eten, maar hanteer een veilige en bewezen kuur met begeleiding of zoek hulp bij een professional. Lees ook altijd de medische disclaimer van kuurproducten, zeker als je kampt met gezondheidsproblemen.

Aschwin van Diermen – Orthomoleculair Therapeut & Innerwave Detox Coach
www.leny-mathiz.nl
www.innerfresh.nl

  • https://www.suikerinfo.nl/consumptiecijfers
  • The effect of long term calorie restriction on in vivo hepatic proteostatis: a novel combination of dynamic and quantitative proteomics.
  • https://www.nemokennislink.nl/publicaties/nobelprijs-voor-ontrafeling-autofagie
Share