Dit is een lastige vraag en moet je eigenlijk wat kennis voor hebben om dit juist te kunnen beantwoorden. De eerste opleiding die ik deed over voeding was de opleiding van Gert Schuitemaker van het Ortho Institute in Gendringen. Dit was een basiscursus over de orthomoleculaire voedingsleer. Ik vond deze cursus echt super interessant en er ging letterlijk en figuurlijk een boek voor mij open. Ik kreeg inzicht in lichaamsprocessen bij ziekte en ook bij sport. Tijdens het examen van deze cursus werd er een vraag gesteld over hoe een goede multi er uit moet zien. Wat voor vitamines stop je erin en welke mineralen; hebben ze nog invloed op elkaar. Ik had daarvoor een studie van een jaar gedaan en ik vond het al moeilijk!

Nu loopt u bij de supermarkt of een reformwinkel omdat u een supplement wilt kopen, waar let je dan op. Welke vitamines en mineralen moeten erin zitten. Er zijn er ook zoveel! En dan zijn er ook nog zoveel merken. Vaak zie je dan dat men een product kiest naar iemands eigen budget, dus wat zit er in je portemonnee op dat moment?  Meestal kies je dan voor een product wat je kent van de reclames op tv. Ik moet je dan helaas mee delen, dat je die zeker niet moet kopen. Haha. Ik kan me maar één goed supplement bedenken die ik op de tv gezien heb en dat is Iberogast van Steigerwald. Goed product om de spijsvertering te stimuleren.

Maar goed, waar moet je dan opletten.

Bij vage klachten, vermoeidheid, suikerdips e.d. kun je denken aan een supplement. Standaard adviseer ik altijd een multi vitaminen en extra vitamine D. Eet je geen vis, neem dan ook visolie.

De keus voor een goede multi, is dan de lastigste. Bij de ‘goedkopere’ producten vind je allemaal voedingsstoffen op het etiket. Achter deze voedingsstoffen staat de hoeveelheid en daar staat dan weer achter hoeveel procent dit dan weer is van de ADH. De ADH is de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid en is vastgesteld door de Gezondheidsraad. Er is helaas nog steeds een angst dat we ook teveel voedingsstoffen kunnen binnen krijgen, waarbij ik denk, laten we eerst maar eens zorgen dat we genoeg voedingsstoffen binnen krijgen. Want we hebben met zijn allen flinke tekorten!

Je kunt ook niet zo snel teveel binnen krijgen, teveel aan voedingsstoffen plas je immers ook weer uit. Dit zie je al gebeuren wanneer je een goede multi begint te gebruiken. Je urine ziet er dan vaak enorm geel uit. Dit komt door de B vitamines, maar dit zegt eigenlijk niets over een teveel. Je neemt het dan wat slecht op en dien je wat meer water te drinken, zodat het lichaam deze vitamines beter kan opnemen.

In de orthomoleculaire geneeskunde stuurt men erop om het lichaam te voorzien van de optimale hoeveelheden voedingsstoffen, zodat je ook optimaal kunt presteren. Want dat is immers wat je wilt!

De ADH is erop gestuurd om net geen gebrekziekte op te lopen. Zeg maar om net je hoofd boven het water te houden. Niet ideaal dus!

Terug naar die procenten! Op het etiket van een goed supplement zie je vaak staan, 300% van de ADH, maar ook 1400% van de ADH. Is dit dan goed? En dan zeg ik, ja dat is goed. Je moet namelijk ook kijken welke vorm het voedingsstof heeft die in dat supplement zit. Zo heb je bijvoorbeeld verschillende vormen van vitamine B6. Bijvoorbeeld  Pyridoxine, pyridoxal-5-fosfaat en Pyridoxamine. B6 is o.a. belangrijk bij het omzetten van koolhydraten naar energie, is belangrijk voor het immuunsysteem, maar het is ook belangrijk voor het zenuwstelsel. Het is bijvoorbeeld betrokken bij de neurotransmitters, dit zijn stofjes die het lichaam aansturen. Best een belangrijk stofje die B6. Maar B6 kan ook stapelen in het lichaam en kan dan zelfs de werking van onze zenuwen blokkeren. Belangrijk dat we er niet te veel van binnenkrijgen of is dat toch niet zo? Het stapelen van een vitamine ligt aan welke vorm er wordt toegediend, zo kunnen de vormen Pyridoxine en Pyridoxamine stapelen en zenuwschade geven. De pyridoxal-5-fosfaat is de natuurlijke vorm en de vorm zoals die ook in het lichaam voorkomt. Deze kan ook niet stapelen en plas je gewoon uit bij te veel. Veel beter dus. Het is overigens ook zo, dat wanneer je weer stopt met de verkeerde vorm van B6 in een te hoge dosering, dat de zenuwschade weer 100% hersteld.

Zo heb je ook vitamine E en ook hier heb je verschillende soorten van. Zo heb je ook hier een natuurlijke vorm en een niet-natuurlijke vorm. Deze laatste is veel goedkoper en vind je daarom ook terug in de ‘goedkopere’ supplementen. De natuurlijke vorm is d-alfa-tocoferol en de niet-natuurlijke is dl-alfa-tocoferol. Goed kijken, wat je leest er zo overheen. Bij de niet-natuurlijke staat er een ‘L’ tussen en is van mindere kwaliteit. Vitamine D is ook zo, D3 is natuurlijke en D2 is niet-natuurlijk.

De niet-natuurlijke vormen zijn stukken goedkoper en ook geven minder resultaat. Niet nemen dus.

Kijk je op een etiket van een supplement, dien je ook eerst te kijken naar wat er achter een vitamine staat. Staat er niets achter, weet je ook niet welke vorm het is  en moet je het product laten staan. Koop je een supplement waar de fabrikant erop heeft vermeld welke vormen erin zitten, dan pas kun je bepalen of het een goed product is. Staat er niets achter, dan zou ik het wantrouwen.

Zo kun je ook kiezen voor een bepaalde vorm voor een bepaald doel. Neem je bijvoorbeeld kurkuma en gebruik je dit om een ontsteking in de darm te bestrijden kun je dit gewoon innemen. Wil je echter een ontsteking bestrijden in de schouder, dan komt de kurkuma daar nooit op zijn plaats, zonder dat je peper toegevoegd aan het supplement en het niet inneemt met wat vet.

Zoals ik al eerder noemde, is het niet eenvoudig om een goed supplement te kiezen en mijn advies is dan ook om het te kopen bij een reformwinkel. Deze mensen hebben er voor gestudeerd en kunnen je ook uitleggen wat goed voor je is. Ik merk helaas bij de meeste drogisterijen dat er niet altijd meer veel kennis is. Vraag daarom aan medewerker naar de vormen, dan merk je direct of er voldoende kennis is.

Ik wil erbij vertellen dat je zelf niet moet gaan experimenteren. Het kan in de meeste gevallen niet veel kwaad, maar het kost je wel onnodig (veel) geld. Bedenk ook dat het een supplement is, dus een aanvulling op de voeding en wanneer je voedingspatroon niet goed is, kun dit zeker niet kunt vervangen door een supplement.

Heb je een klacht, zoek dan een specialist en ga dan vooral uit van je gevoel. Kijk op www.innerwave.nl naar een specialist bij u in de buurt. Deze kan u gericht helpen met u klacht of deze zal u doorsturen naar iemand die dit wel kan.

Aschwin van Diermen
www.leny-mathiz.nl
www.innerfresh.nl

 

 

Share