Afgelopen week leek het af en toe wel herfst, maar gelukkig is de zomer terug! En dat betekent dat bij veel mensen de barbecue weer aan gaat. En in veel gevallen bestaat dit uit vlees, wit stokbrood met kruidenboter en vette sausjes.. niet al te gezond dus. Daarom hierbij een aantal suggesties om je zomer barbecue gezonder te maken;

  • Beperk het aantal stukken vlees per persoon tot 2 en kies goede kwaliteit biologisch vlees;
  • Maak vispakketjes in alumiumfolie;
  • Pof zoete aardappels en vul deze met een salade;
  • Zet verschillende salades klaar;
  • Maak je sausjes en kruidenboter zelf;
  • Haal niet te veel brood in huis, mensen gaan vanzelf wel salades eten als het brood op is.

KRUIDENBOTER

  • Biologische roomboter;
  • (keltisch) zeezout;
  • 1 teentje knoflook, geperst;
  • Verse tuinkruiden zoals peterselie, bieslook of rozemarijn en oregano.

Laat de boter buiten de koelkast zacht worden in een kommetje. Voeg zeezout, knoflook en kruiden toe en prak alles door de boter heen. Als de boter erg zacht is geworden zet je hem nog even terug in koelkast. Je kunt het ook op vershoudfolie leggen, oprollen tot een soort worst en dan in de koelkast terugleggen om op te stijven. Je kunt er daarna makkelijk plakjes van snijden.

GEGRILDE MAISKOLVEN

Kook de verse maiskolven voor je ze gaat grillen 10 minuten. Snij ze in stukken van ongeveer 5 cm (hoeft niet, maar eet wat makkelijker). Bestrijk de maiskolven met de kruidenboter en leg ze ongeveer 10 op de grill. Draai ze af en toe.

GEPOFTE ZOETE AARDAPPEL

Was de aardappels goed en pak ze goed in in aluminiumfolie. Zorg dat er geen lucht uit kan! Leg ze aan de zijkant van de BBQ of tussen de hete kolen (gebruik dan 2 lagen aluminiumfolie), maar niet boven direct vuur. Ze zijn, afhankelijk van de grootte, in ongeveer 20 – 30 minuten gaar. Serveer ze in de folie met een schep crème fraiche of maak een salade van feta, zwarte olijven, rode ui, tomaat en peterselie.

GEGRILDE GROENTEN

Super simpel en oh zo lekker! Groenten zoals courgette, groene asperges, paprika en aubergine zijn perfect om te grillen op de barbecue. Zorg wel dat je de aubergine eerst even in plakken snijd en bestrooit met zeezout en ze dan een half uur laat staan voor je ze op de grill legt. Bestrooi je groenten na het grillen met wat zeezout en smullen maar!

VISPAKKETJES

Super simpel om te maken en in veel varianten mogelijk! Leg een stuk bakpapier op 2 lagen aluminiumfolie, leg hier een stuk (wit)visfilet in, voeg verse kruiden toe, een schijfje citroen, snufje zout, scheutje olijfolie en een beetje witte wijn. Vouw er pakketjes van die luchtdicht zijn en laat ze in 12 – 15 minuten gaar worden.

Share