De kracht van een ei!

eier-in-schachtel-bilderLange tijd werden eieren gezien als slecht, want 2 eieren bevatten al voldoende cholesterol om de dagelijks aanbevolen hoeveelheid te overschrijden. Je lichaam maakt zelf cholesterol aan omdat dit nodig is voor de bouw van cellen en de vorming van hormonen. Aangezien je cholesterolgehalte vooral wordt bepaald door de hoeveelheid verzadigd vet in je voeding is het dus belangrijk dit te beperken. Als je gezond eet kun je dus prima een eitje extra eten.

Ei bevat de hoogste “biologische waarde” wat betreft eiwit. Eiwit uit eieren is daarom effectiever bij de opbouw van spieren dan eiwit uit andere bronnen zoals melk en rundvlees.
Verder bevat een eitje een flinke portie vitamine. (A, B2, B11, B12, D en E). Vooral B12 is een goeie, want die speelt een belangrijke rol bij het afbreken van vet. Daarnaast is een eitje natuurlijk ook gewoon heel veelzijdig en lekker! Gebakken, gepocheerd, gekookt of als bindmiddel bij quiche, pannenkoeken of taart…

Hoe maak je de ultieme omelet?

Een omelet is heerlijk en supersnel klaar. Ideaal voor ontbijt of lunch, maar je kunt een goedgevulde omelet zelfs als avondmaaltijd eten.

Basisrecept voor 1 persoon:

• 2 of 3 grote (biologische) eieren
• Klontje roomboter, kokosolie of olijfolie
• Een klein handje geraspte Parmezaanse kaas
• Peper en zout uit de molen

Breek de eieren in een mengkom en doe er zout en peper bij. Kluts de eieren met een vork door elkaar. Zet een (niet al te grote) koekenpan op het vuur en laat hem goed heet worden. Laat de boter of olie goed heet worden. Doe de eieren in de pan en beweeg de pan heen en weer zodat de eieren gelijkmatig zijn verdeeld. Als de rand begint te stollen strooi je de kaas er over. Ga met een spatel langs de rand en klap hem dubbel. Laat hem nog heel even op het vuur staan en laat hem dan op je bord glijden.

Liever een gevulde omelet?
Geen probleem! Je kunt allerlei combinaties verzinnen. Laat je fantasie de vrije loop en gebruik (verse!) ingrediënten die jij het lekkerst vindt. Wat dacht je van ui , kastanjechampignons en mager rookspek? Spinazie en geitenkaas? Basilicum en tomaat? Of een Indonesisch tintje met rundergehakt, knoflook, komijn, koriander, sambal en sojasaus? Let op, als je vlees of groenten gebruikt die je wel even moet bakken, doe dit dan vóór je het ei in de pan doet.

Wij zijn benieuwd! Hoe eet jij je eitje het liefst?

Share
  ,


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *