Innerwave voeding voor je haar en nagels

Voeding voor je haar en nagels

Wat je eet beïnvloedt niet alleen je algehele gezondheid, maar ook die van je nagels en haar. Haren en nagels bestaan grotendeels uit keratine, alleen is de structuur iets anders. Dat verklaart waarom goede voeding voor je haar, ook goed is voor je nagels. De twee worden dan ook vaak in één adem genoemd.

Gezond van binnen, mooi van buiten

Je lichaam is ingesteld op overleven. Het gaat op een geweldig slimme manier om met alle voedingsstoffen die je binnenkrijgt. Als je voeding te weinig nutriënten levert, dan zal het deze eerst voor de belangrijkste functies gebruiken. Je vitale organen zijn ten slotte belangrijker om te blijven functioneren dan je huid, nagels en je haren. Als deze situatie langer duurt, kun je aan je huid, haren en nagels zien dat je voeding tekort schiet.

Als je zorgt voor genoeg eiwitten, vetzuren, vitaminen en mineralen, dan zullen je nagels en haar je dankbaar zijn. De volgende voedingsstoffen zijn extra belangrijk voor glanzend haar en mooie sterke nagels.

Eiwitten

Alle lichaamscellen bevatten eiwit, bijvoorbeeld spieren, het zenuwstelsel en het skelet. Ook haar en nagels worden uit eiwitten gemaakt. Omdat cellen zich vernieuwen, moet er steeds nieuw eiwit worden aangevoerd. Het eten van voldoende, hoogwaardige eiwitten is dus belangrijk. De meeste mensen krijgen wel genoeg eiwitten binnen. Vegetariërs en veganisten hebben meer plantaardig eiwit nodig om alle essentiële aminozuren binnen te krijgen. Ook kracht- en duursporters hebben meer eiwit nodig.

 

Biotine

Biotine (vitamine B8) wordt tegenwoordig regelmatig toegevoegd aan shampoos voor dikker haar. Haren groeien vanuit de wortel en moeten van binnenuit worden gevoed. Voor een normale haargroei en glanzend haar, zul je biotine dus met je eten moeten binnenkrijgen.

Voor mooi haar is de conditie van de hoofdhuid essentieel. Biotine helpt bij het gezond houden van de huid. Het voedt en ondersteunt het herstellend vermogen van de huid.

Bronnen van biotine zijn bonen, soja, groente, champignons, vis, melk(producten). Darmbacteriën kunnen ook biotine produceren, maar de bijdrage daarvan is heel klein.

 

Zink en selenium

Een veel voorkomende gedachte is dat witte vlekjes op de nagels betekenen dat je te weinig calcium binnenkrijgt. Dit is niet het geval. Vlekjes zijn kleine beschadigingen, die meestal ontstaan nadat je de nagel hebt gestoten.

Dit neemt niet weg dat mineralen, zoals zink en selenium, belangrijk zijn voor je nagels. Dit zijn dé twee mineralen voor mooie sterke nagels. Ook voor de conditie van het haar zijn zink en selenium belangrijk. Ze dragen bij aan normale haargroei en helpen het volume van het haar verbeteren.

Natuurlijk spelen nog meer mineraalstoffen een rol. Zo draagt koper bij tot een normale pigmentatie van het haar.

Zink vind je schaal- en schelpdieren, vlees en eidooier en in volkorenproducten, peulvruchten, pompoenpitten en noten. Selenium komt voor in vis, vlees en eidooier. Plantaardige bronnen van selenium zijn groente, sojabonen en zilvervliesrijst. De hoeveelheid selenium in plantaardig voedsel hangt sterk af van de hoeveelheid selenium in de grond waarop de groente is verbouwd.

Vitamine C

Vitamine C is een antioxidant die helpt de gezonde lichaamscellen te beschermen. Het eten van voldoende vitamine C maakt je huid mooier. Vitamine C is belangrijk voor de vorming van collageen, dat helpt de huid te verstevigen. Voeding die rijk is aan vitamine C draagt zo bij aan de inwendige verzorging en het gezond houden van de hoofdhuid.

 

Suppletie voor haar en nagels

Er zijn speciale supplementen ‘voor haar en nagels’ verkrijgbaar. Vaak bevatten ze (enkele) B-vitaminen, vitamine C en een paar mineralen. Een multipreparaat bevat deze stoffen ook, en daarnaast nog meer vitaminen en mineralen. Als je kiest voor een goede multi, zit het wel goed met je beautyvitaminevoorraad. Eventueel kun je daarnaast nog een preparaat met 1000mg vitamine C nemen. Je investeert dan niet alleen je haar en nagels, maar in de gezondheid van je hele lichaam.

Klik hier voor meer informatie




Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *