Homo sapiens in de supermarkt

Homo sapiens in de supermarkt

Voedsel is overal en altijd beschikbaar. Het aantal soorten snacks en snoep neemt nog altijd toe. Fastfood en snacks wordt tegenwoordig aangeboden in twee tot vijf keer grotere porties dan vroeger. We weten vaak best wat wel en niet goed voor ons is. Maar waarom is het dan toch zo moeilijk om ongezond voedsel te weerstaan?

Ons leefpatroon lijkt totaal niet meer op dat van de prehistorische mens. We hoeven niet meer te jagen om aan vlees te komen. En we verzamelen geen bessen en zaden, maar halen ons eten in de supermarkt. Dat ons huidige voedsel veel meer suiker en verzadigd vet dan in het stenen tijdperk zal geen nieuws zijn.

Genen kunnen zich aanpassen aan een veranderde situatie. Maar dit proces gaat enorm langzaam: met slechts 0,5% per 100 miljoen jaar! Dit betekent dat onze genen nog praktisch identiek zijn aan die van onze verre voorouders van 160.000 jaar geleden.

Met name de laatste 25 jaar is er veel veranderd in onze leefomgeving. We worden voortdurend geconfronteerd met reclameboodschappen voor smakelijk eten. Dat wekt eetlust op. Door de manier waarop mensen in elkaar zitten, en waarop onze prehistorische genen werken, is lekkere trek makkelijk op te wekken.

Voor onze voorouders was het voordelig als ze trek kregen in eten zonder dat ze honger hadden, wanneer met voedsel werden geconfronteerd. Hierdoor werden vetreserves aangelegd om in tijden van voedselschaarste te overleven. Deze deugd wordt in onze huidige omgeving een zonde.

Sommige mensen hebben meer moeite met het weerstaan van het aanbod van lekker eten dan anderen. Deze mensen noemen we ‘externe eters’. De ongezonde leefomgeving wekt voortdurend eetlust op, wat zorgt voor het innemen van teveel calorieën. Je leefomgeving kun je niet volledig veranderen. Wat je wel kunt doen, is je zoveel mogelijk wapenen tegen de verleidelijke prikkels van buitenaf. Herken jij je hier in? Wie weet heb je dan wat aan de volgende tips.

  • Doe nooit boodschappen met een lege maag. Je bent dan sneller geneigd om allerlei lekker dingen te kopen.
  • Maak van tevoren een weekmenu en een boodschappenlijstje en hou je hier aan.
  • Is de supermarkt een wel erg verleidelijke omgeving? Bestel je boodschappen via een bezorgservice en laat je boodschappen thuis bezorgen. Zo weet je zeker dat je niet met impulsaankopen thuis komt.
  • Als je niet veel nodig hebt, neem dan een winkelmandje in plaats van een karretje. Ook als je lopend of met de fiets naar de supermarkt gaat beperk je jezelf omdat je minder kunt meenemen.
  • Koop zoveel mogelijk eten dat je eerst moet bereiden voordat je het kunt eten. Groente en fruit dat je moet wassen, schillen, raspen. Deze onbewerkte voedingsmiddelen zijn bovendien veel gezonder dan hapklare snacks en snoep.
  • Koop snoep en chips e.d. altijd in kleine verpakkingen. Liever kleine zakjes chips dan een grote voordeelzak.
  • Eet zoveel mogelijk op een vaste plaats in huis. Het beste is de eettafel, omdat daar ook de maaltijden worden gebruikt. Veel mensen krijgen trek, doordat ze een bepaalde plek in verband brengen met eten. Wanneer je regelmatig eet voor de tv, zul je vaak al trek krijgen zodra je op de bank gaat zitten en de tv aanzet. Voor koffie, thee of andere dranken hoef je niet aan tafel te gaan zitten. Maar ga voor al het andere naar je vaste plek. Zo wordt de relatie die je (onbewust) legt tussen een bepaalde plek en eten verbroken.



Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *