Het verband tussen je weerstand, darmen en stress

Wat je wel kunt doen, is ervoor zorgen dat je je weerstand zo goed mogelijk ondersteunt. De basis voor een goede afweer ligt voor een groot deel in je darmen.

Weerstand begint in je darmen

Je darmflora behoort tot de eerste verdedigingslinie van je immuunsysteem. Een goede weerstand begint dus al in je darmen. Verkeerde eetgewoonten en te weinig vezels kunnen je darmflora verstoren. De oplosbare vezels in groente en fruit zijn namelijk een voedingsbodem voor de goede bacteriën in de darm. Gemiddeld eten Nederlanders zo’n 127 gram groente per dag, terwijl de dagelijkse geadviseerde hoeveelheid 250 gram is. En zelfs dat is volgens veel wetenschappers nog niet voldoende. Ideaal is als je dagelijks vijf porties groente (375 gram) eet. Probeer daarom om niet alleen bij het avondeten groente te eten, maar ook bij de lunch en tussendoor. Een zelfgemaakte soep is een makkelijke manier om veel groente binnen te krijgen.

  • Goede bronnen van oplosbare vezels zijn onder andere zoete aardappel, pompoen, pastinaak, ui, asperges, spruitjes, koolsoorten, wortels, paprika’s, bonen
  • Zorg dat je voldoende drinkt (1,5 – 2 liter per dag). Alleen dan kunnen de vezels hun werk doen.

Zure zuivelproducten (kefir, yoghurt, biogarde) bevatten melkzuurbacteriën. Dit zijn levende micro-organismen die van nature je darmflora bevolken. Als je nog extra bacteriestammen of grotere hoeveelheid bacteriën wilt aanvullen, kun je een probioticum nemen. Er zijn drankjes, poeders en capsules te koop. Aan veel kant-en-klare drankjes is suiker toegevoegd en dat is niet wenselijk. Suiker is namelijk voeding voor de slechte darmbacteriën. Hoe minder suiker, des te beter het is voor je darmen!

Niet alleen voeding is van invloed op je darmflora. Ook medicijngebruik (met name antibiotica) en langdurige stress kunnen je darmflora verstoren.

  • Kefir is een zure, tintelende yoghurtdrank. Je kunt de drank kopen, maar ook makkelijke zelf maken met kefirkorrels (ook wel ‘kefirplantje’ genoemd).

Chronische stress is een sloper

Chronische stress slaat gaten in je afweersysteem. Dus daarom zorg voor voldoende rust en vermijd stress. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan, als je je zorgen maakt om je gezondheid of die van je geliefden, of als je baan op de tocht staat. Maar juist dan is het belangrijk om goed voor jezelf te zorgen en naar te zoeken naar manieren die jou helpen om te ontspannen. Er zijn op Youtube meditatie- en ademhalingsoefeningen te vinden, of yoga workouts. Merk je dat het nieuws volgen je onrustig maakt? Doe een nieuws-detox. Probeer niet steeds op je telefoon te kijken en sla de praatprogramma’s in de avond over.

Bewegen vermindert stress

Lichaamsbeweging is belangrijk om het immuunsysteem effectief te laten functioneren. Bovendien vermindert beweging de aanmaak van stresshormonen. Ook binnen kun je prima bewegen. Loop de trap 10 keer op en neer, ga gewichtheffen met flessen water, ga touwtje springen of dans de kamer rond op je favoriete muziek. En natuurlijk zijn er ook hier op internet tal van work out-video’s te vinden. Kijk eens op de Facebookpagina van je plaatselijke sportschool. Veel sportscholen zetten nu namelijk filmpjes online, zodat je in een thuissituatie lekker kunt blijven bewegen.

Vitamines en mineralen

Eet veel groente en fruit, noten en zaden en af en toe vette vis om voldoende vitamines en mineralen binnen te krijgen. Vooral vitamines A, B6, B12, C, D, en de mineralen ijzer, selenium en zink zijn belangrijk voor je weerstand.  Het kan zinvol zijn om extra vitamines en mineralen aan te vullen, als extra maatregel op een gezonde leefstijl.

  , , , , ,


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *