Gewicht verliezen? Eet met je maag, niet met je ogen

Gewicht verliezen? Eet met je maag, niet met je ogen

Wist je dat als je eet, het ongeveer twintig minuten duurt voor je lichaam een gevoel van verzadiging signaleert? En dat de meeste mensen hun maaltijd in minder dan twintig minuten op hebben?

Als je denkt dat het gevoel van verzadiging alleen door de maag wordt bepaald kom je dus bedrogen uit. Bij het bepalen van de juist hoeveelheid eten hebben we meer de neiging calorieën te ‘tellen’ met onze ogen dan met onze maag. Als je moeite hebt om af te vallen, zou je eens kunnen letten op de volgende punten.

Wanneer heb je genoeg gegeten? 

Kinderen leren vaak om hun bord netjes leeg te eten. Als gevolg hiervan voelen veel mensen op volwassen leeftijd de drang om te eten wat op het bord ligt, in plaats van te luisteren naar hun lichaam. Eten weggooien is immers zonde en maakt dat je je schuldig voelt.  Dit is een belangrijke oorzaak van te veel eten.

Je hebt genoeg gegeten, als je voor 80% verzadigd bent. Je voelt je tevreden, maar niet opgeblazen of vol.

Schep liever wat minder op en neem eventueel een tweede keer, in plaats van in één keer je bord vol te scheppen. Ook als het aanbod van eten groot is (bijvoorbeeld bij een buffet), dan zul je sneller meer eten. Je duizenden jaar oude genen zetten je aan tot het ’verzamelen’ van voedsel voor barre tijden. Door veel verschillende smaken, eet je ongemerkt meer.

Te grote broek met meetlint als riem
Te grote broek met meetlint als riem

Laat een ander niet jouw porties bepalen

Onbewust nemen mensen aan dat de portie die ze krijgen, de juiste grootte heeft. Dus gaan zakjes chips en schaaltjes snoep vanzelf leeg, óók als je eigenlijk geen trek meer hebt.

 Fastfoodketens maken van dit psychologische mechanisme dankbaar gebruik door het aanbieden van ‘supersize’ porties voor een kleine meerprijs. Automatisch kiezen veel consumenten dan de grote, of op z’n minst voor de middelste variant. Terwijl een kleine portie misschien best voldoende zou zijn.

Als je een groot bord neemt, ben je geneigd om meer op te scheppen. Uit onderzoek bleek dat 50% van de proefpersonen meer at van een groot bord, dan van een kleiner bord. Van chips of ontbijtgranen uit een voordeelverpakking zul je al snel meer eten, dan wanneer het uit een kleinere verpakking komt.

Praktische tips

  • Eet van een klein bord. Schep liever een tweede keer op in plaats van één keer veel.
  • Je bord leegeten hoeft niet perse. Weggooien is zonde, maar je lichaam als vuilnisbak gebruiken is dat ook!
  • Kies bij voorkeur voor kleine verpakkingen.
  • Eet langzaam, neem pauzes en geef je lichaam de kans om verzadiging te voelen.
  • Eet aan tafel en niet voor de tv. Als je onbewust eet omdat je afgeleid bent, voel je niet als je verzadigd bent.
  • Eet niet rechtstreeks uit de verpakking, zodat je kunt zien hoeveel je eet.
  • Hou bij wat je eet. Laat lege snoeppapiertjes liggen i.p.v. ze meteen weg te gooien.
  


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *